top of page

Terapiasuuntaukset

Lue lisää asiantuntijoidemme tarjoamista terapiasuuntauksista.

Terapiasuuntaukset

TERAPIASUUNTAUKSISTA.

Life coaching

Dialektinen käyttäytymisterapia (DBT)

Dialektinen käyttäytymisterapia (DBT) yhdistää kognitiivis-käyttäytymistekniikat mindfulness-strategioihin. Se on ensisijaisesti suunnattu auttamaan voimakkaiden tunnereaktioiden hallinnassa,  ihmissuhteisiin liittyvien tunnesolmujen selvittämisessä sekä ahdistuksesta selviytymisessä. DBT on ollut menestyksekäs mm. masennuksen, ahdistuneisuuden, päihdeongelmien, syömishäiriöiden sekä posttraumaattinen stressihäiriön (PTSD) hoitamisessa.

 

DBT:n ytimessä ovat tietoisuuden, ahdistuksen sietokyvyn ja tunnetilojen tietoisen säätelyn kehittäminen. DBT tarjoaa monia käytännön työkaluja ja strategioita , jotka haluavat kehittää selviytymismekanismeja ja parantaa yleistä elämänlaatuaan.

 

Jos etsit jäsenneltyä tukea tunteiden hallinnassa, impulsiivisessa käyttäytymisessä tai ihmissuhteissa esiintyvien vaikeuksien hallinnassa, DBT tarjoaa jäsennellyt ja todistetut puitteet.

Silmäliiketerapia (EMDR)

Silmäliiketerapia (EMDR) on vakuuttava, tieteelliseen näyttöön perustuva terapia, joka tunnetaan tehokkuudestaan ​​traumaperäisten sairauksien hoidossa. EMDR pyrkii auttamaan ihmisiä käsittelemään ahdistavia muistoja ja lieventämään niihin liittyvää ahdistusta.

 

EMDR-istuntojen aikana potilaat keskittyvät ahdistaviin muistoihin samalla kun he kokevat kahdenvälistä stimulaatiota, mikä auttaa aivoja käsittelemään näitä muistoja uudelleen. Tämä menetelmä helpottaa aivojen mukautuvaa prosessointia, mikä mahdollistaa näiden muistojen integroinnin vähemmän ahdistavalla tavalla. EMDR on erityisen merkittävä sen tehokkuudesta posttraumaattisen stressihäiriön (PTSD), ahdistuneisuuden, masennuksen ja monien muiden traumaattisista kokemuksista johtuvien tilojen hoidossa.

 

Jos etsit tehokasta tapaa käsitellä trauman pysyviä vaikutuksia tai kamppailet PTSD:n, ahdistuksen tai masennuksen kanssa, jotka liittyvät ahdistaviin tapahtumiin, EMDR tarjoaa lupaavan tien paranemiseen. Keskustele mielenterveyden ammattilaisen kanssa selvittääksesi, kuinka EMDR voi erityisesti auttaa matkaasi kohti paranemista ja traumasta palautumista.

Hahmoterapia

Hahmoterapia  on dynaaminen ja kokemuksellinen psykoterapian muoto, joka keskittyy nykyhetkeen ja yksilön tietoisuuteen ajatuksistaan, tunteistaan ​​ja käyttäytymistään. Tämä lähestymistapa korostaa ratkaisemattomien ongelmien ymmärtämisen merkitystä, henkilökohtaisen kasvun edistämistä ja itsensä hyväksymisen edistämistä.

 

Hahmoterapiassa asiakkaita rohkaistaan ​​tutkimaan tunteitaan ja kokemuksiaan tässä ja nyt, pohtien tapaa, jolla he ovat vuorovaikutuksessa maailman ja lähiympäristönsä kanssa. Terapeutilla on aktiivinen rooli tämän tutkimisen helpottamisessa, ja hän käyttää usein tekniikoita, kuten roolileikkejä, tyhjän tuolin dialogeja ja luovaa ilmaisua auttaakseen asiakkaita ymmärtämään sisäisiä prosessejaan ja ihmisten välistä dynamiikkaa. Hahmoterapia on erityisen hyödyllinen niille, jotka haluavat parantaa itsetietoisuutta, parantaa ihmissuhteita ja ratkaista emotionaalisia konflikteja.

 

Jos etsit terapeuttista lähestymistapaa, jossa korostetaan vahvasti henkilökohtaista vastuuta, itsensä hyväksymistä ja kokonaisvaltaista itsensä tutkimista, hahmoterapiaan koulutetun mielenterveysalan ammattilaisen kuuleminen voi tarjota sinulle arvokkaan mahdollisuuden itsensä löytämiseen ja henkilökohtaiseen kasvu.

Hypnoterapia

Hypnoterapia on terapeuttinen tekniikka, joka käyttää hypnoosia aiheuttamaan syvän rentoutumisen, lisääntyneen keskittymisen ja ehdottavuuden tilan, joka helpottaa positiivisia muutoksia ajatuksissa, tunteissa ja käyttäytymisessä. Turvallisessa ja ohjatussa ympäristössä hypnoterapeutti auttaa yksilöitä siirtymään transsin kaltaiseen tilaan, jossa he ovat avoimempia ehdotuksille, jotka tähtäävät erilaisiin huolenaiheisiin ja psykologisen hyvinvoinnin edistämiseen.

 

Hypnoterapiaistunnon aikana yksilöt ohjataan keskittyneen huomion tilaan, mikä lisää heidän reagointikykyään terapeuttisiin ehdotuksiin, jotka kohdistuvat tiettyihin ongelmiin, kuten ahdistuneisuuteen, fobiaan, tupakoinnin lopettamiseen, painonhallintaan ja stressin vähentämiseen. Tämä lähestymistapa ei tarkoita hallinnan menettämistä tai tajuttomana olemista; Sen sijaan se vahvistaa yksilön kykyä keskittyä terapeuttisiin tavoitteisiin ja valjastaa alitajuntaan.

 

Hypnoterapia auttaa yksilöitä pääsemään sisälle sisäisiin resursseihinsa, käsittelemään juurtuneita malleja ja edistämään positiivisia muutoksia elämässään. Harkitse hypnoterapiasta kokeneen mielenterveysalan ammattilaisen kuulemista selvittääksesi, vastaako se tarpeitasi ja tavoitteitasi henkilökohtaisen kasvun ja henkisen hyvinvoinnin suhteen.

Integratiivinen psykoterapia

Integratiivinen psykoterapia on holistinen ja joustava lähestymistapa, joka yhdistää eri terapeuttisia suuntauksia. Se ammentaa erilaisista teorioista ja tekniikoista, yhdistäen ne yhtenäiseksi kehykseksi käsitelläkseen laajaa kirjoa mielenterveysongelmia. Tämä terapiamuoto tunnistaa, että jokainen henkilö on ainutlaatuinen ja voi hyötyä räätälöidystä yhdistelmästä eri lähestymistapoja, huomioiden biologiset, psykologiset, sosiaaliset ja henkiset elämän osa-alueet.

Integratiivinen psykoterapiassa terapeutti työskentelee yhdessä asiakkaan kanssa luodakseen hoitosuunnitelman, joka yhdistää erilaisia menetelmiä, kuten kognitiivis-behavioraalista, psykodynaamista, humanistista ja mindfulness-pohjaista terapiaa. Painopiste on sovittaa terapia yksilön mieltymysten, vahvuuksien ja haasteiden mukaan, tukien kokonaisvaltaisempaa ja henkilökohtaista parantumisprosessia.

Tämä lähestymistapa sopii henkilöille, jotka etsivät joustavaa ja kattavaa terapiaa, joka tunnustaa inhimillisen kokemuksen monimutkaisuuden ja räätälöi hoidon yksilöllisten mielenterveysongelmien ratkaisemiseksi. Integratiivinen psykoterapia tarjoaa tarjota monipuolisen ja tehokkaan tavan henkilökohtaiseen kasvuun ja paranemiseen.

Kognitiivinen käyttäytymisterapia (KKT)

Kognitiivinen käyttäytymisterapia (KKT) on laajalti tunnustettu ja näyttöön perustuva psykoterapia, joka keskittyy negatiivisten ajatusmallien ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja muokkaamiseen. Sen peruslähtökohtana on usko siihen, että ajatuksemme, tunteemme ja toimintamme ovat keskenään yhteydessä. Yhteistyössä pätevän terapeutin kanssa yksilöt työskentelevät tunnistamaan negatiiviset ajatusmallit ja haastamaan ne, korvaten ne myönteisimmillä ja rakentavimmilla uskomuksilla ja käyttäytymismalleilla. KKT on erityisen tehokas käsittelemään laajaa kirjoa mielenterveysongelmia, kuten ahdistusta, masennusta, pelkoja ja stressiä, varustaen yksilöt käytännön työkaluilla arjen hallintaan ja selviytymiseen.

 

KKT-sessioissa yksilöt oppivat tunnistamaan yhteyden ajatustensa, tunteidensa ja toimintansa välillä. He omaksuvat strategioita haastaa ja muokata negatiivista ajattelua, mikä johtaa terveellisempään tunteiden säätelyyn ja sopeutuvaan käyttäytymiseen. Nämä mallien käsittelyllä yksilöt voivat kehittää tehokkaampia selviytymiskeinoja elämän haasteisiin, tehden KKT:stä arvokkaan ja monipuolisen lähestymistavan mielenterveyden edistämiseen.

Kognitiivinen psykoterapia

Kognitiivinen psykoterapia, usein kutsuttu kognitiiviseksi terapiaksi, on tavoitteellinen ja näyttöön perustuva lähestymistapa, joka keskittyy ajattelu- ja käyttäytymismallien ymmärtämiseen ja muokkaamiseen. Tämä terapiamuoto, jonka kehitti Aaron Beck, perustuu ajatukseen siitä, että ajatuksemme vaikuttavat merkittävästi tunteisiimme ja käyttäytymiseemme. Yksilöt oppivat tunnistamaan ja haastamaan negatiivisia ajatusmalleja, korvaten ne sopeutuvammilla ja realistisemmilla ajattelutavoilla. Kognitiivinen psykoterapia on erityisen tehokas erilaisten mielenterveysongelmien, kuten ahdistuksen, masennuksen ja pelkojen, hoidossa, tarjoten yksilöille käytännön työkaluja hallita tunteitaan ja selviytyä elämän haasteista.

Kognitiivisen psykoterapian istunnoissa yksilöt saavat oivalluksia ajatustensa, tunteidensa ja toimintansa välisestä yhteydestä. Käsittelemällä vääristyneitä tai haitallisia ajattelumalleja he työskentelevät kohti rakentavampia ja tasapainoisempia ajattelutapoja. Tämä lähestymistapa varustaa yksilöt tehokkailla selviytymiskeinoilla ja ongelmanratkaisutaidoilla, antaen heille voimaa navigoida arkipäiväistä elämäänsä lisääntyneellä vastustuskyvyllä ja terveemmällä mielenlaadulla.

Kognitiivis-analyyttinen psykoterapia (KAT)

Kognitiivinen analyyttinen psykoterapia (KAT) on kokonaisvaltainen ja aikarajoitettu terapian muoto, joka yhdistää elementtejä kognitiivisesta psykologiasta, psykoanalyyttisista käsitteistä ja relationaalisesta terapiasta. KAT keskittyy ymmärtämään, miten menneet kokemukset ja ajattelumallit vaikuttavat nykyiseen käyttäytymiseen ja ihmissuhteisiin. Tämä yhteistyöhön perustuva terapia auttaa yksilöitä tunnistamaan toistuvia negatiivisia malleja ja edistää ymmärrystä siitä, miten nämä mallit kehittyivät ja miten ne vaikuttavat yksilön nykyiseen elämään.

KAT-istunnoissa yksilöt työskentelevät terapeutin kanssa käsitelläkseen toistuvia malleja ja ihmissuhdevaikeuksia. Tutkimalla näiden mallien alkuperää ja ymmärtämällä, miten ne ilmenevät nykyisissä suhteissa ja käyttäytymisessä, yksilöt voivat kehittää uusia selviytymisstrategioita ja tehdä positiivisia muutoksia elämässään. Tämä strukturoitu lähestymistapa on erityisen tehokas auttaessaan yksilöitä hallitsemaan monimutkaisia ongelmia, kuten masennusta, ahdistusta, persoonallisuushäiriöitä ja ihmissuhdeongelmia.

Kriisi- ja traumaterapia

Kriisi- ja traumaterapia on tarkoitettu tukemaan yksilöitä äkillisessä ahdingossa, äärimmäisessä stressissä tai traumaattisten tapahtumien keskellä. Kriisi- ja traumaterapia tarjoaa välitöntä ja kattavaa hoitoa kriisien tai traumojen tunnetason vaikutusten käsittelemiseksi. Sen keskiössä on tunteiden parantaminen, selviytymisstrategioiden kehittäminen ja vastustuskyvyn vahvistaminen vastoinkäymisissä.

Kriisi- ja traumaterapiassa päämääränä on auttaa yksilöitä navigoimaan ja toipumaan ylivoimaisista kokemuksista. Tämä terapiamuoto voi hyödyntää erilaisia lähestymistapoja, kuten kognitiivinen käyttäytymisterapia (KKT), silmänliiketerapia (EMDR) tai psykodynaaminen terapia välittömän emotionaalisen ahdingon ja työskentelemään pitkäkestoisen paranemisen hyväksi, yksilön tarpeiden ja trauman luonnon mukaan.

 

Oikea-aikaisen ja erikoistuneen tuen hakeminen mahdollistaa yksilöiden kokemusten käsittelyn, ylivoimaisten tunteiden hallinnan ja terveiden selviytymismekanismien kehittämisen vaikeiden olosuhteiden keskellä.

Kuvataidepsykoterapia

Kuvataidepsykoterapia on hyödyntää luovaa prosessia (kuten maalaamista, piirtämistä tai veistämistä) tunteiden, ajatusten ja kokemusten tutkimisessa ja ymmärtämisessä. Luova prosessi mahdollistaa vaikeasti sanallistettavien tunteiden ilmaisemisen. Luodun taiteen kautta yksilöt sukeltavat alitajuntaansa, paljastaen oivalluksia ja tunteita, joita voidaan edelleen tutkia ja keskustella terapeutin kanssa.

Taidepsykoterapia tarjoaa sanattoman kanavan yksilöille työstää emotionaalisia haasteita, traumaa tai stressiä. Yhteistyö taidepsykoterapeutin kanssa mahdollistaa yksilöille syvemmän ymmärryksen omista tunteistaan ja kokemuksistaan, edistäen henkilökohtaista kasvua ja paranemista.

Taidepsykoterapia voi olla erityisen hyödyllistä yksilöille, jotka etsivät vaihtoehtoista lähestymistapaa perinteisen keskusteluterapian sijaan. Luovan prosessin avulla yksilöt voivat tutkia sisäistä maailmaansa, saada oivalluksia ja kehittää selviytymiskeinoja, edistäen heidän tunne-elämäänsä ja kokonaisvaltaista mielenterveyttään.

Lyhytterapia

Lyhytterapia pyrkii tarjoamaan käytännön työkaluja ja strategioita auttaakseen yksilöitä hallitsemaan haasteitaan ja edistämään nopeita ja konkreettisia muutoksia lyhyemmässä ajassa.

Lyhytterapian istunnot ovat strukturoituja ja tavoitehakuisia, keskittyen tehokkaasti tunnistettujen ongelmien käsittelyyn. Terapeutit työskentelevät yhteistyössä yksilöiden kanssa asettaakseen selkeät tavoitteet ja hyödyntävät näyttöön perustuvia tekniikoita ongelmanratkaisun ja taitojen kehittämisen edistämiseksi. Tämä lähestymistapa on erityisen hyödyllinen yksilöille, jotka etsivät nopeaa tukea ja helpotusta ahdistavista oireista tai ohjausta siirtymävaiheissa elämässään.

Lyhytterapia korostaa istuntojen tehokasta hyödyntämistä, tarjoten yksilöille heidän erityistarpeisiinsa räätälöityjä selviytymiskeinoja ja strategioita. Keskitettynä välittömiin tavoitteisiin ja kohdennettuihin interventioihin yksilöt voivat saavuttaa merkittävää edistystä ja löytää ratkaisuja välittömiin huolenaiheisiinsa lyhyemmässä ajassa.

Mindfulness

Mindfulness keskittyy nykyhetkessä olemisen tietoiseen havainnointiin ja oman ajatusten, tunteiden ja aistimusten arvioimattomaan hyväksymiseen. Se tarkoittaa täyttä läsnäoloa nykyhetkessä sallimatta menneisyyden katumusten tai tulevaisuuden ahdistuksen valtaavan mieltä. Mindfulness-tekniikat, kuten meditaatio, syvät hengitysharjoitukset ja kehonskannaukset, auttavat yksilöitä kehittämään syvemmän yhteyden omiin kokemuksiinsa, luoden rauhallisuuden ja selkeyden tunteen.

Mielenterveyden hoidossa tietoisuustaito toimii tehokkaana työkaluna stressin, ahdistuksen ja masennuksen hallintaan. Sisällyttämällä tietoisuustaidon osaksi päivittäistä rutiinia yksilöt oppivat vastaamaan elämän haasteisiin maadoittuneemmalla ja rauhallisemmalla mielellä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että säännöllinen mindfulness-harjoitukset voi parantaa tunteiden säätelyä, parantaa keskittymiskykyä ja vähentää kielteisten tunteiden voimakkuutta.

Mindfulnessin harjoittaminen opettaa ankkuroimaan itsensä nykyhetkeen, lisäten kykyä selviytyä elämän nousuista ja laskuista. Hyväksymällä tietoisuustaidon yksilöt voivat kokea vähentyneen stressin, lisääntyneen itsetuntemuksen ja myötätuntoisemman lähestymistavan itseään ja muita kohtaan.

Psykoanalyyttinen psykoterapia

Psykoanalyyttinen psykoterapia on syvällinen terapeuttinen lähestymistapa, joka juontaa juurensa Sigmund Freudin psykoanalyysiin. Se keskittyy tutkimaan tiedostamattoman mielen toimintaa ja sitä, miten menneet kokemukset muokkaavat nykyisiä ajatuksia, käyttäytymistä ja tunteita. Tämä terapiamuoto sisältää syvällisen vuoropuhelun yksilön ja terapeutin välillä, keskittyen piilotettujen ajatusten, tunteiden ja mallien paljastamiseen, jotka voivat vaikuttaa nykyisiin vaikeuksiin. Tutkimalla näitä taustatekijöitä yksilöt saavat oivalluksen ratkaisemattomista konflikteista ja kehittävät syvempää ymmärrystä itsestään.

Psykoanalyyttisen psykoterapian ydinperiaate perustuu uskoon siitä, että monet tunteistamme ja käyttäytymisestämme ohjataan tiedostamattomilla tekijöillä. Terapeutit kannustavat vapaata assosiaatiota ja unien sekä muistojen tulkintaa, tavoitteenaan tuoda esiin tukahdutettuja ajatuksia ja tunteita. Tämän prosessin kautta yksilöt saavat itsetuntemusta ja paremman ymmärryksen heidän vaikeuksiensa juurisyistä, mikä mahdollistaa työskentelyn henkilökohtaisen kasvun ja emotionaalisen paranemisen eteen.

Psykodynaaminen psykoterapia

Psychodynaaminen psykoterapia on terapeuttinen lähestymistapa, joka syventyy tutkimaan, miten menneet kokemukset ja tiedostamattomat prosessit vaikuttavat yksilön nykyisiin ajatuksiin, tunteisiin ja käyttäytymiseen. Tämä terapiamuoto, juurtunut psykoanalyysiin mutta sovitettuna lyhyemmän aikajänteen hoitoon, keskittyy ymmärtämään varhaisempien suhteiden ja kokemusten vaikutusta nykyisiin malleihin. Psykodynaaminen terapia sisältää tiedostamattoman mielen tutkimisen, mikä mahdollistaa yksilöille toistuvien tunne- ja suhdemallien tunnistamisen ja työstämisen, jotka saattavat estää henkilökohtaista kasvua.

Psykodynaamisessa psykoterapiassa terapeutit kannustavat yksilöitä pohtimaan ajatuksiaan, tunteitaan ja käyttäytymistään saadakseen oivalluksia taustalla olevista konflikteista ja ratkaisemattomista ongelmista. Tutkimalla näitä piilotettuja osa-alueita yksilöt kehittävät syvempää ymmärrystä itsestään ja suhteistaan, edistäen henkilökohtaista kehitystä ja parantunutta tunne-elämää. Tämä lähestymistapa korostaa terapeuttista suhdetta asiakkaan ja terapeutin välillä olennaisena osana itsetutkimusta ja kasvua.

Ratkaisukeskeinen psykoterapia

Ratkaisukeskeinen psykoterapia on tavoitehakuinen lähestymistapa, joka korostaa yksilön olemassa olevia vahvuuksia ja voimavaroja ratkaisujen luomiseksi. Keskittyen nykyhetkeen ja tulevaisuuteen se välttää menneisyyden syvällistä tutkimista ja kannustaa yksilöitä kuvittelemaan haluamaansa tulevaisuutta. Terapeutit tekevät yhteistyötä asiakkaiden kanssa tunnistaakseen poikkeustilanteita ja vahvistavat näitä tapauksia kehittääkseen tehokkaita strategioita ja saavutettavia tavoitteita.

Ratkuisukeskeiset psykoterapia-istunnot rakentuvat tiettyjen, saavutettavien tavoitteiden asettamisen ympärille ja käytännön askelten tunnistamiseen niiden saavuttamiseksi. Kuvittelemalla tulevaisuuden, jossa ongelmat ovat merkittävästi parantuneet tai ratkaistuneet, yksilöt saavat motivaatiota ja kykyä muutokseen, työskennellen nopeasti haluttujen tulosten saavuttamiseksi.

Ratkaisukeskeinen lyhytterapia on ihanteellinen niille, jotka etsivät tiivistä ja käytännöllistä lähestymistapaa ongelmien ratkaisemiseen, keskittyen ratkaisuihin eikä laajaan ongelmien syvälliseen pohtimiseen. Tämä lähestymistapa antaa yksilöille voimaa tunnistaa strategioita ja ryhtyä toimiin halutun tulevaisuuden saavuttamiseksi.

bottom of page